Αυγ
22

ΙΩΑΝΝΙΝΑ - Εμφανίστηκαν τα πρώτα ηλεκτρικά πατίνια, διάλογος για τη χρήση τους
Εκτύπωση

Την εμφάνισή τους στους δρόμους των Ιωαννίνων, έχουν κάνει εδώ και λίγες ημέρες τα πρώτα ηλεκτρικά σκούτερ και πατίνια, τη στιγμή που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ένας μεγάλος διάλογος, για τα πατίνια, καθώς μέχρι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανένα νομοθετικό πλαίσιο που να ορίζει τη χρήση και κυκλοφορία τους στους ελληνικούς δρόμους.

Οι εικόνες με τα ηλεκτρικά σκούτερ, κυρίως όμως με τα ηλεκτρικά πατίνια στα Γιάννενα, ήταν λογικό να συγκεντρώσουν τα βλέμματα των πολιτών, αφού πρόκειται για κάτι που συμβαίνει κάθε φορά, που ένα νέο μέσο μεταφοράς κάνει την εμφάνισή του, προκαλώντας την περιέργεια και το ενδιαφέρον όλων.

Ωστόσο, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Ioannina TV, και αναφορικά με την έναρξη ενός διαλόγου για τη χρήση τους, σημειώνεται πως το υπουργείο Μεταφορών βρίσκεται στη διαδικασία διαμόρφωσης ενός νομοθετικού πλαισίου, με τη σύσταση επιτροπής στην οποία μετέχουν το υπουργείο Οικονομίας, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η ΚΕΔΕ, ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).

Αυτό που έχει παρατηρηθεί είναι πως η κίνηση αυτών των οχημάτων, αφενός δεν προβλέπεται στις διατάξεις του ΚΟΚ και αφετέρου γίνεται με τρόπο εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια των χρηστών τους και των άλλων πολιτών που κυκλοφορούν πεζή ή εποχούμενοι στους δρόμους.

Η ταχύτητα που μπορούν να αναπτύξουν κάποια από αυτά φτάνει, ίσως και να ξεπερνά τα 45 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ ακριβώς λόγω της ανυπαρξίας προβλεπόμενου νομοθετικού πλαισίου, ο χρήστης – οδηγός δεν έχει καμία συμβατική υποχρέωση, όπως για παράδειγμα έχουν οι οδηγοί μοτοποδηλάτων. Η ταχύτητα την οποία μπορούν να αναπτύξουν τα οχήματα αυτά, είναι βασικός παράγοντας για τη θέσπιση κανόνων, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Μεταφορών.

Για το θέμα αυτό, μίλησε στο Ioannina TV, ο πρόεδρος της Εταιρείας Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕΠΤΑ), Κωνσταντίνος Κολοκούρης, κάνοντας λόγο για μία πολύ επικίνδυνη κατάσταση που δημιουργείται στους δρόμους της χώρας, η οποία μάλιστα εξελίσσεται καθημερινά σε μεγαλύτερο βαθμό, με τις πωλήσεως, αλλά και ενοικιάσεις των πατινιών αυτών, να έχουν εκτοξευτεί.

«Δε μπορούν να κυκλοφορούν στα πεζοδρόμια, που είναι για τους πεζούς και φυσικά δεν υπάρχει το νομοθετικό πλαίσιο για να κινούνται στο οδόστρωμα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι τα περισσότερα από αυτά αναπτύσσουν ταχύτητες που σε περίπτωση σύγκρουσης, είναι σχεδόν βέβαιο, ότι θα προκαλέσουν το θάνατο ή στην καλύτερη περίπτωση τον σοβαρό τραυματισμό του χρήστη», ανέφερε ο κ. Κολοκούρης.

Ο ρόλος της ταχύτητας

Παράλληλα, όπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ του Ioannina TV, θα πρέπει να διασφαλιστεί, τονίζει το υπουργείο Μεταφορών, ο σαφής διαχωρισμός των χρηστών, ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης.

Ενδεχομένως και στην Ελλάδα να ακολουθηθεί το μοντέλο κλιμάκωσης της ταχύτητας ως εξής:

σε εκείνα με μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ/ώρα (θεωρούνται ως πεζοί και μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στους χώρους όπου κυκλοφορούν οι πεζοί), σε εκείνα με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 χλμ/ώρα και 25 χλμ/ώρα (θεωρούνται ποδήλατα και επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε οδούς που κυκλοφορούν τα ποδήλατα) και σε εκείνα που υπερβαίνουν τα 25 χλμ/ώρα οι οδηγοί των οποίων θα επιβαρύνονται με πρόστιμο 400 ευρώ σε περίπτωση που κυκλοφορούν εκτός χώρων που επιτρέπεται η κυκλοφορία τους.

Υπάρχουν ωστόσο εισηγήσεις να επιτρέπεται η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών μόνο στους ποδηλατόδρομους αλλά και να καθιερωθεί ως υποχρεωτική η χρήση κράνους. Αξίζει να σημειωθεί, ότι σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Μιλάνο απαγορεύτηκε η κυκλοφορία των πατινιών στους δρόμους, ενώ σε άλλες όπως το Παρίσι θεσπίστηκαν αυστηροί κανόνες για τη χρήση τους.

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος