Μαϊ
18

Πήρε τα πάνω της η Εγνατία Οδός
Εκτύπωση

Όλο και περισσότεροι οδηγοί αυτοκινήτων διασχίζουν πλέον την Εγνατία Οδό, ο κυκλοφοριακός φόρτος της οποίας φαίνεται πως αυξάνεται μήνα με το μήνα, χρόνο με το χρόνο, καθώς ο οποιοσδήποτε προτιμά να μετακινηθεί με ασφάλεια και φυσικά πιο γρήγορα.
Αυτά τα δεδομένα ισχύουν τουλάχιστον μέχρι στιγμής σε όλα τα τμήματα της Εγνατίας Οδού που διασχίζουν την Ήπειρο και τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2010 όπου δεν είχαν τοποθετηθεί διόδια στην περιοχή.
Αυτό το σημειώνουμε, γιατί σύμφωνα με το Παρατηρητήριο στην κυκλοφορία μεταξύ ανισόπεδου κόμβου Πολυμύλου και ανισόπεδου κόμβου Βέροιας όπου από το Σεπτέμβριο του 2010 λειτουργεί σταθμός διοδίων παρατηρήθηκε ήδη μία μικρή μείωση εξαιτίας του αυξημένου κόστους.
Κανείς όμως δεν αποκλείει τα δεδομένα αυτά να αλλάξουν στο τέλος της χρονιάς που διανύουμε, όταν σύμφωνα με τα αρμόδια Υπουργεία τοποθετηθούν διόδια σε Τύρια και Μαλακάσι.
Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Παρατηρητήριο της Εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για τον κυκλοφοριακό φόρτο και την ετήσια μέση ημερήσια κυκλοφορία για το 2009 και για το 2010 στα τμήματα της Εγνατίας Οδού στην Ήπειρο, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και αποτυπώνουν με τον καλύτερο τρόπο το αδιαμφισβήτητο πλέον γεγονός πως ο κλειστός αυτός αυτοκινητόδρομος ανοίγει νέες προοπτικές ανάπτυξης για την Ήπειρο.
Χαρακτηριστικό είναι πως ακόμη και στην εκτίμηση των ανθρώπων του Παρατηρητηρίου της Εγνατίας τονίζεται με έμφαση πως στην δυτική Εγνατία και συγκεκριμένα στα τμήματα από την Ηγουμενίτσα έως τη Σιάτιστα ο κυκλοφοριακός φόρτος ήταν υψηλότερος από τον αντίστοιχο του 2009 και σε ορισμένα τμήματα, όπως για παράδειγμα σε αυτό από τον ανισόπεδο κόμβο Ιωαννίνων μέχρι και τον ανισόπεδο κόμβο Παμβώτιδος ξεπέρασε η αύξηση το 15% ενώ σε άλλα και το 20% όπως συνέβη στο πρώτο τμήμα που συναντούν μπροστά τους οι οδηγοί περνώντας τον ανισόπεδο κόμβο του Ανηλίου και μέχρι την είσοδο για τα Γρεβενά.
Εξηγώντας το Παρατηρητήριο τους λόγους που παρουσιάζεται η αύξηση αυτή, σημειώνει ενδεικτικά πως κάποια σημαντικά τμήματα της Εγνατίας Οδού μεταξύ Ιωαννίνων και Γρεβενών δεν είχαν παραδοθεί στην κυκλοφορία από την αρχή του 2009, επομένως τα όποια στοιχεία καταγράφονται μετά τους πρώτους μήνες του 2009.
Ένα άλλο γεγονός που επηρέασε την μεταβολή της κυκλοφορίας στην Εγνατία Οδό την τελευταία διετία, κυρίως από τα Γιάννινα έως το Κλειδί, ήταν και το κλείσιμο των Τεμπών για περίπου τέσσερις μήνες, γεγονός που επηρέασε τόσο το μέγεθος, όσο και τις διαδρομές των μετακινήσεων μεταξύ της Βόρειας Ελλάδας και της υπόλοιπης χώρας.
Εν κατακλείδι σημειώνουμε πως οι μεγαλύτερες αυξήσεις στην Εγνατία Οδό στον κυκλοφοριακό φόρτο καταγράφονται στη διαδρομή Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Μέτσοβο – Γρεβενά όπου η Εγνατία λειτούργησε πλήρως το 2009.
Ημερήσια κυκλοφορία στην Ήπειρο
Πριν παραθέσουμε τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η «Εγνατία Οδός» σημειώνουμε πως η εταιρεία έχει αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο σύστημα συλλογής και επεξεργασίας των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, το οποίο όταν ολοκληρωθεί θα αποτελείται από 65 συνολικά σταθμούς μέτρησης της κυκλοφορίας, με συστήματα επαγωγικών βρόχων και ραντάρ μικροκυμάτων.
Η συλλογή των μετρήσεων γίνεται με ειδικό λογισμικό τηλεμετρίας και με τη χρήση εξοπλισμού τηλεματικής, ενώ όταν στους σταθμούς υπάρχουν προσωρινές διακοπές στη λειτουργία τους, τότε τα κενά που παρουσιάζονται στη μέτρηση συμπληρώνονται με συστηματικό τρόπο από στοιχεία ανάλογων ωρών, ημερών του σταθμού.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω παρουσιάζουμε τον κυκλοφοριακό φόρτο και την ετήσια μέση ημερήσια κυκλοφορία σε οκτώ τμήματα της Εγνατίας Οδού στην Ήπειρο.
Το πρώτο τμήμα είναι αυτό από τον ανισόπεδο κόμβο Ηγουμενίτσας μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Βασιλικού. Εκεί οι σταθμοί μέτρησης για τα έτη 2008-2009 και 2010 ήταν εκτός λειτουργίας, αλλά παρ’ όλα αυτά σύμφωνα με την Εγνατία Οδό διαπιστώνεται μία αύξηση στον κυκλοφοριακό φόρτο που αγγίζει το 70% με τα οχήματα που διασχίζουν το κομμάτι αυτό σε ημερήσια βάση πλέον να είναι κατά προσέγγιση περισσότερα από 7.000.
Στο τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Βασιλικού μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Νεοχωρίου, οι σταθμοί μέτρησης ήταν εκτός λειτουργίας από το 2005 μέχρι και το 2008. Το 2009 διέσχιζαν το τμήμα αυτό 6.800 οχήματα την ημέρα, και το 2010 7.000 οχήματα την ημέρα. Παρατηρείται λοιπόν μία αύξηση της τάξης του 3%.
Ελλιπή είναι τα στοιχεία από τον ανισόπεδο κόμβο Νεοχωρίου μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Σελλών, όπου παρ’ όλα αυτά παρουσιάζονται αυξητικές τάσεις που ξεπερνούν το 50%, τουλάχιστον για το 2005 και 2006, όταν και είχαν γίνει οι πρώτες καταγραφές.
Εντυπωσιακή είναι η αύξηση που παρατηρείται στο τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Σελλών μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Δωδώνης, από το 2008 μέχρι το 2010. Το 2008 το τμήμα αυτό διέσχιζαν 4.000 οχήματα ημερησίως και το 2009 και 2010 7.000 οχήματα ημερησίως, κάτι το οποίο σημαίνει πως υπάρχει μία αύξηση της τάξης του 75%, από το 2005 μέχρι το 2010.
Από τον ανισόπεδο κόμβο Ιωαννίνων μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Παμβώτιδας το 2008 περνούσαν 4.200 οχήματα, το 2009 7.300 οχήματα και το 2010 8.400 οχήματα το οποίο σημαίνει πως τα τελευταία δύο χρόνια υπήρξε αύξηση της τάξης του 15%.
Για το τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Αράχθου μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Περιστερίου  υπάρχει μέτρηση μόνο για το 2010, όπου καθημερινά περνούσαν από το τμήμα αυτό 8.300 οχήματα ημερησίως.
Για το τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Περιστερίου μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Μετσόβου καταγράφονται επίσης αυξητικές τάσεις καθώς το 2007 η μέση ημερήσια κυκλοφορία ήταν στα 3.900 οχήματα, το 2008 στα 5.000 οχήματα, το 2009 στα 8.100 οχήματα, ενώ το 2010 δεν υπήρξε καταγραφή αφού ο σταθμός μέτρησης ήταν εκτός λειτουργίας.  Κατά συνέπεια η μεταβολή από το 2005 μέχρι το 2010 άγγιξε το 108%.
Ελλιπή είναι επίσης τα στοιχεία στο τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Μετσόβου μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Ανηλίου, όπου φαίνεται πως η κίνηση των οχημάτων είναι ιδιαίτερα μεγάλη, από τις μεγαλύτερες στην Ήπειρο, με 8.300 οχήματα να διασχίζουν το τμήμα αυτό σε καθημερινή βάση.
Συνολικά και προσθέτοντας κανείς όλα τα παραπάνω στοιχεία και υπολογίζοντας έστω και περίπου τη μέση κυκλοφορία στα τμήματα που δεν υπήρξε καταγραφή, διαπιστώνει πως από την Ήπειρο και μέσω της Εγνατίας περνούν περίπου 60.000 οχήματα σε ημερήσια βάση.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΟΥΠΑΣ

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος