Ιουλ
07

Η νέα διαβούλευση σκοτώνει την ουσία
Εκτύπωση

Η προστασία της λίμνης Παμβώτιδας και η βέλτιστη αξιοποίηση των οδικών αξόνων, της Εγνατίας και της Ιόνιας Οδού, βρίσκονται στο επίκεντρο του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για το Ρυθμιστικό Σχέδιο του Λεκανοπεδίου, που συζητήθηκε σε σύσκεψη στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Στη σύσκεψη προήδρευσε ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Σηφουνάκης και από την πλευρά του υπουργείου συμμετείχε ακόμη η Γενική Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικής Ανάπτυξης Μαρία Σκαλτσά, ενώ εκ μέρους των τοπικών φορέων βρέθηκαν στο ΥΠΕΚΑ ο Περιφερειάρχης Αλ. Καχριμάνης, η ΓΓ Αποκεντρωμένς Διοίκησης Δήμητρα Γεωργακοπούλου, ο δήμαρχος Ιωαννίνων Φ. Φίλιος, μαζί με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Δ. Θεμελή, ο δήμαρχος Ζίτσας Δημήτρης Ρογκότης και ο πρόεδρος του Τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ Γ. Ρεκατσίνας. Στη σύσκεψη συμμετείχαν ακόμη οι βουλευτές των Ιωαννίνων Ευ. Αργύρης και Αθ. Οικονόμου.
Τα σημεία του σχεδίου του Π.Δ. που παρουσιάστηκαν δε φαίνεται με μία πρώτη ματιά να έχουν μεγάλες αλλαγές σε σχέση με την αρχική πρόταση του πρώην υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, ενώ αρκετές από τις προτάσεις των τοπικών φορέων έχουν περιληφθεί.
Το επόμενο βήμα είναι να σταλεί ολόκληρο το σχέδιο στους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, ώστε να ακολουθήσει διαβούλευση και να κατατεθούν οι τελικές παρατηρήσεις από τους τοπικούς φορείς.
Η διαβούλευση αναμένεται να διαρκέσει δύο με τρεις μήνες από την κοινοποίηση του σχεδίου.
Προϋποθέσεις ανάπτυξης
Εκ μέρους της πολιτείας ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρθηκε στο σκοπό του Ρυθμιστικού και τόνισε ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου, εμπορευματικού σταθμού καθώς και για ανάπτυξη ερευνητικών υποδομών στο Πανεπιστήμιο.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Σηφουνάκης τόνισε πως το Ρυθμιστικό αποσκοπεί στο να δοθούν κατευθύνσεις για τον καλύτερο συνδυασμό των πλεονεκτημάτων από τα ολοκληρωμένα και εκτελούμενα μεγάλα οδικά έργα με ταυτόχρονη ανάδειξη και προστασία του μοναδικού περιβάλλοντος ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη  αξιοποίηση των ευκαιριών για μια δυναμική προβολή σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Και συμπλήρωσε: «Η χωρική πολιτική που έχει επιλεγεί είναι ο έλεγχος της οικιστικής ανάπτυξης, υπέρ της  αξιοποίησης του υπάρχοντος οικιστικού αποθέματος, η τόνωση των οικιστικών κέντρων, η πολυλειτουργικότητα, η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής,  η προστασία των πόρων της πόλης και του περιβάλλοντος, η προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας,  της καινοτομίας σε όλους τους τομείς – στη γεωργία  στη μεταποίηση,  στην έρευνα,   η διαχείριση της κυκλοφορίας. Η Εγνατία και η Ιόνια όπως και η μελλοντική σιδηροδρομική Εγνατία δημιουργεί τις προϋποθέσεις για Δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου «Κατσικά» και Εμπορευματικού- διαμετακομιστικού  Σταθμού  ΟΣΕ σε συνεργασία με αυτόν της Ηγουμενίτσας. Η διασύνδεση της πόλης με τον κεντρική Ελλάδα και την Ευρώπη δημιουργεί τη συνεργασία και την προϋπόθεση για Νέες ερευνητικές υποδομές στο Πανεπιστήμιο-για δημιουργία «Τεχνόπολης». Η  πρόταση δημιουργίας  του παραλίμνιου οικολογικού πάρκου, του ορνιθολογικού πάρκου, αναδεικνύει τη λίμνη  ως σημαντικό  βιότοπo- ταυτότητα της πόλης  και προσθέτει στον τουρισμό τον οικολογικό τουρισμό ενώ δίνονται περισσότερες ευκαιρίες για πολιτιστικά δρώμενα, οργάνωση πολιτιστικών-περιβαλλοντικών διαδρομών κ.λπ.».
Οδικοί κόμβοι και περιβάλλον
Αμέσως μετά τη σύσκεψη ο Περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης σημείωσε πως δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές από το αρχικό κείμενο, ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην σύνδεση του βόρειου τμήματος του λεκανοπεδίου με την Εγνατία Οδό.
Ωστόσο όπως σημείωσε ο κ. Καχριμάνης το συνολικό σχέδιο θα μελετηθεί από τους ειδικούς και θα ληφθούν οι αποφάσεις και θα γίνουν οι όποιες παρατηρήσεις.
Σύμφωνα με τον Δήμο Ιωαννιτών, το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος στηρίζεται στην μελέτη που έχει εκπονηθεί από το ΥΠΕΚΑ, γνωστή ως μελέτη Χουσιανάκου και εμπεριέχει το σύνολο σχεδόν των προτάσεων που κατατέθηκαν εκ μέρους του Δήμου Ιωαννιτών στις πέντε συσκέψεις που είχαν προηγηθεί.
Εκ μέρους του Δημάρχου Ιωαννίνων Φίλιππα Φίλιου δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων στην περιοχή του Μάτσικα, στην ίδρυση τράπεζας γης και στην ανάγκη να μην δομηθεί ούτε ένα τετραγωνικό στο στρατόπεδο Βελισσαρίου. Επισημάνθηκε επίσης το σοβαρό πρόβλημα που υπάρχει στην περιοχή του Περάματος, όπου το σχέδιο πόλης δεν έχει επεκταθεί από το 1954, θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο του Ρυθμιστικού, ενώ έγινε εκτενής αναφορά στην ανάγκη οριστικοποίησης λύσης για την κατασκευή κόμβου στην Εγνατία (Δρίσκος ή Μπαλντούμα) ώστε να συνδεθεί το βορειοδυτικό τμήμα του λεκανοπεδίου και τονίστηκε πως πρέπει να ξεκαθαρίσει πλήρως το καθεστώς χρήσεως γης πέριξ του ΙΚΕΑ.
Παράλληλα έγινε συζήτηση και για την στελέχωση του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Ρυθμιστικού, όπου διαφάνηκε καταρχήν συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου και των τοπικών παραγόντων.
«Φαίνεται ότι το Ρυθμιστικό οδεύει προς το τέλος του. Μόλις το υπουργείο οριστικοποιήσει το σχέδιο νόμου, θα συζητηθεί εκτενώς στο Δημοτικό Συμβούλιο. Εκτιμούμε ότι βρισκόμαστε σε καλό δρόμο και σε εύλογο χρονικό διάστημα η διαδικασία θεσμοθέτησης θα έχει ολοκληρωθεί. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούμε να σχεδιάζουμε στοχευμένα και να δρούμε αποτελεσματικά», δήλωσε αμέσως μετά την ολοκλήρωση της σύσκεψης ο Δήμαρχος Ιωαννίνων Φίλιππας Φίλιος.
Σε σωστή κατεύθυνση κινείται το σχέδιο, σύμφωνα με τον Δήμαρχο Ζίτσας Δ. Ρογκότη, ο οποίος ανέφερε ότι ορισμένες από τις προτάσεις του Δήμου έχουν περιληφθεί, ενώ άλλες απομένει να συζητηθούν στο διάστημα της διαβούλευσης.
Τα θέματα στα οποία έδωσε έμφαση ο κ. Ρογκότης είναι ο υποσταθμός της ΔΕΗ, που το σχέδιο προτείνει τη μεταφορά του εκτός του οικιστικού ιστού, η ορεινή χάραξη της Ιόνιας Οδού και ο περιορισμός ίδρυσης νέων κτηνοτροφικών μονάδων.
«Θα μελετήσουμε το κείμενο, θα συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο και θα κάνουμε τις παρατηρήσεις μας» σημείωσε ο κ. Ρογκότης.
Βολές Αργύρη σε Καχριμάνη
Μιλώντας στη χθεσινή σύσκεψη ο Ευ. Αργύρης τόνισε ότι χρειάζεται σοβαρότητα και υπευθυνότητα από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ για το Ρυθμιστικό, ενώ δεν παρέλειψε να επιρρίψει και ευθύνες στην πρώην νομαρχιακή και νυν περιφερειακή αρχή για το γεγονός πως δεν γνωμοδότησε εκ νέου, επί της δεύτερης φάσης διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε μετά την αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου.
«Η καθυστέρηση της υλοποίησης των μελετών δεν οφείλεται στην έλλειψη ικανού επιστημονικού δυναμικού - τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα - αλλά στην έλλειψη πολιτικής θέλησης των εκλεγμένων όλων των βαθμίδων, να σταματήσουν να εξυπηρετούν και να καλλιεργούν την ανανεώσιμη, ανά εκλογική περίοδο, ψευδαίσθηση στον κόσμο ότι οι εκτάσεις τους θα μπουν στο σχέδιο πόλης, για λόγους ψηφοθηρίας και μόνο!
Η 1η φάση των προτάσεων των μελετητών έγινε θετικά δεκτή  από τους φορείς, αλλά η 2η φάση, που διαμορφώθηκε μετά από παρεμβάσεις του πρώην Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ προκάλεσε έντονες αντιδράσεις μελετητών αλλά και φορέων της πόλης.
Η νέα ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, απέσυρε αυτή τη μελέτη και έθεσε σε διαβούλευση την αρχική.
Μετά την εξέλιξη αυτή το Νομαρχιακό Συμβούλιο αρνήθηκε να γνωμοδοτήσει θεωρώντας ότι προηγούμενη γνωμοδότηση του, επί της τροποποιημένης μελέτης του Υπουργού, ήταν αρκετή.
Όλα αυτά τα αναφέρω, όχι τόσο για απόδοση ευθυνών, όσο για να "κρούσω τον κώδωνα" προς όλους μας, αναφορικά με το υπό συζήτηση Ρ. Σ. του Λεκανοπεδίου Ιωαννίνων το οποίο σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να μετατραπεί από εργαλείο διασφάλισης καλύτερης ποιότητας ζωής και τάξης στο Λεκανοπέδιο, σε εργαλείο πολιτικής».
Καταλήγοντας ο κ. Αργύρης τόνισε πως το Π.Δ. της λίμνης θα πρέπει να προηγηθεί της θεσμοθέτησης του Ρυθμιστικού.
«Όσο και εάν είναι άμεσα και άρρηκτα συνδεδεμένα, για να έχουν τα ποθητά αποτελέσματα, απαιτούν τη λήψη μέτρων που θα έχουν όχι μόνο δύο διαφορετικές διαδρομές αλλά και διαφορετικό χρόνο εκκίνησης και τερματισμού του αγώνα δρόμου: με αυτή της Λίμνης να προηγείται, τόσο στην εκκίνηση όσο και στον τερματισμό, και αυτή του Ρυθμιστικού Σχεδίου να έπεται».

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος